دموی قالب های مارجین

پیش نمایش قالب های margin.blog.ir

محل قرار گرفتن تبلیغات جاوا اسکریپت

سامان فعالیت‏ های فرهنگی در برنامه کاری طلبه

  • ۱۷:۲۴

نکاتی از دیدگاه «حجه الاسلام محمد عالم زاده نوری» در مورد انجام فعالیت های فرهنگی توسط حوزوی ها

 

فعالیت فرهنگی: هر کاری که با استفاده از نیروی موجود و توانمندی بالفعل فرد، به ‏هدف رشد دیگران و ارائه خدمات فرهنگی صورت گیرد.

براساس هویت طلبه، عمده توان و زمان او باید صرف تحصیل و بالا بردن توانمندی‏ های خودگردد و جز در حاشیه این وظیفه اصلی، انتظار نمی‏رود طلبه به فعالیت‏های دیگربپردازد (نسبت متن و حاشیه، نسبت 4 به 1) گرچه پرداختن به این فعالیت‏ها در حاشیه برنامه طلبه قرار دارد، اما به هیچ وجه متن کار او بدون حاشیه، مفید واقع نمی‏ شود. خصوصاً طلابی که چند سال در حوزه، تحصیل کرده و بنیه علمی و شخصیتی نسبتا استواری یافته ‏اند، وظیفه ویژه ‏ای در این مورد دارند. این‏ گونه فعالیت‏ ها علاوه بر تأمین نیاز جامعه و ادای رسالت اسلامی و زنده نگاه‌داشتن روح حساسیت نسبت به نیازهای جامعه و تقویت بینش اجتماعی، به رشد و تکامل توانمندی‏های مورد نیاز طلبه هم می‏انجامد. به بیان دیگر این‏ گونه فعالیت‏ ها در مراحل نخست، نوعی تحصیل هم محسوب می‏شود. تحصیل توان سخن‏وری، نویسندگی، پژوهش، کلاس‏داری، مواجهه با جمع، مدیریت، طراحی فرهنگی، ارتباط اجتماعی، کار متشکل گروهی و. . . که هر یک به ‏مرورِ زمان و به برکت «تجربه و تمرین» در وجود شخص، شکل می‏گیرد.


1. اگر نیاز شدید انسان در سنین و طبقات مختلف به محصولات فکری و معنوی به‏خوبی درک شود، تنوع فراورده‏های فرهنگی بسیار افزایش می‏یابد. بنابر این قدم اول در ارائه یک اثر، شناخت نیازها است.

2. تأمین این نیازها در عرض یک‏ دیگر صورت می‏گیرد و معمولاً تولید یکی از این محصولات، متوقف بر تولید دیگری نمی‏شود. هزاران واحد صنعتی کوچک و بزرگ بدون اطلاع از هم، به تولید این قبیل محصولات همت گماشته‏اند. در نیازهای فکری و معنوی همیشه لازم نیست مؤسسات عظیم، با طول وعرض و ارتفاع کلان مشغول به کار شوند. هر کس می‏تواند بخشی از نیازهایی را که مشاهده کرده و تشخیص داده است، با ایجاد یک واحد فرهنگی کوچک ـ حتی یک نفره ـ مرتفع سازد
.

 

3. هیچ کدام از مراکز فرهنگی نباید به بهانه اهمیت فوق‏العاده دیگری تعطیل یا تحقیر شود. فعالیت استاد دانشگاه و مربی کودکان هر دو ضروری و محترم است و یکی بدون دیگری نتیجه‏بخش نیست. گاهی هم اثر و ارزش نهایی فعالیت مربی کودک ازفعالیت استاد دانشگاه بیشتر است.

 

4. نیازهای فرهنگی انسان‌ها هزاران متولی پرکار می‏خواهد. مادری که با فرزند خود گفتگو می‏کند، کسی که برای تذکر به دوستان خود ساعتی مطالعه، مشاوره یا گفتگو می‏نماید، شخصیتی که برای اهل محل یا خانواده و فامیل خود جلسه و کلاس تشکیل می‏دهد، امام جماعت مسجد، طلبه‏ای که در اردویدانش‏آموزی شرکت می‏کند، محققی که کتاب می‏نویسد و.. . همه دست‏ اندر کار تولیدات فرهنگی هستند. به این ترتیب ما می‏توانیم بسیاری از فرصت‏های خود را با نگاه تربیتی، به تولیدات فرهنگی اختصاص دهیم، حتی مدت زمان کوتاهی که در اتوبوس کنارکودکی نشسته‏ایم.

 

5. گر چه ممکن است محدودیت‏های مالی، علمی و مهارتی موجب شود یک واحد فرهنگی آغاز به کار کند، ولی تنها درصورتی می‏توان این واحد کوچک را موفق دانست که در طی زمان، متناسب با افزایش دانش، مهارت و امکانات، دایره خدمات خود را گسترش داده باشد. آگاهی از آخرین دست‏آوردهای فن‏آوری روز و دانش فنی و استفاده از آن موجب می‏شود اولین سال تأسیس این واحد با سال‌های بعد، تفاوت چشمگیری داشته باشد. احساس استغنا و قناعت به سطح موجود، موجب رکود برنامه می‏شود. فعالیت ها باید روز به‏روز «اصیل‏تر»، «عمیق‏تر» و «گسترده‏تر» گردد و در آن «دانش»، «تجربه»، «تدبیر» و «هنرِ» بیشتری تزریق شود.

 

6. هنر از دیدگاه رهبری : «هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ وگسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام‏های حق و باطل نیست... هنریک شیوة بیان است، منتها این شیوة بیان از هر تبیین دیگر رساتر، دقیق‏تر، نافذتر وماندگارتر است. »

 

7. نباید به خاطر قدرناشناسی مخاطبان، از «دقت»، «استحکام»، و «ظرافتِ» اثر بکاهیم و از حوصلة لازم در تولید آن مضایقه کنیم. یک سخنران باید برای سخنرانی خود ساعت‏ها مطالعه و فکر کرده باشد. برای نوشتن یک مقاله چند صفحه‏ای باید توان فراوانی صرف نمود، هر چند مخاطب ما به روشنی در جریان تولید آن قرار نگیرد و به اندازة انتظار ما قدرشناسی نکند.  این مسئله ابداً نباید موجب ناامیدی ما از ادامه کار گردد. چنین واکنشی کاملاً طبیعی است و در همه تولیدها سابقه و نمونه دارد. لذا هرچه استحکام یک فراورده بیشتر باشد و در آن، وجدان کاری محسوس‏تر باشد، استفاده و مطلوبیت بیشتری دارد. یک ده آباد، به از صد شهر خراب.

غالباً تولید کننده یک اثر به جهت معاشرت طولانی با آن و نیز تحمل زحمت فراوان در مراحل آماده‏سازی آن، نوعی تعلق خاطر و رضایت نسبت به آن اثر دارد. اما دیگران،بر دو گروه‌اند؛ گروه اول کسانی که به خاطر بهره ویژه‏ای که از آن اثر دریافت می‌کنند، به تعریف و تمجید و ابراز احساسات نسبت به آن می‏پردازند و گروه دوم کسانیکه به خاطر تفاوت سلیقه ـ و نه از سر مخالفت و لجاج ـ واکنش رضایت‏آمیزی نسبت به آناز خود نشان نمی‏دهند. تولید کننده باید مناسبتی با اثر خود برقرار کند که نه وجودگروه اول، باعث غرور و تکبر او گردد، و نه گروه دوم او را از ادامه و تکمیل کار مأیوس و نگران سازد، بلکه تنها در صدد انجام وظیفه خود به نحو مطلوب باشد.

 

8. لازم و بلکه ممکن نیست که ما شخصیت یک فرد خاص را الگوی تمام عیار خود بگیریم و بخواهیم مو به ‏مو مطابق او عمل کنیم. چه بسا امکانات ما از او کمتر و یا بیشتر باشد .اگر شخصیت یک سخنران موفق، یک مدیر موفق و یک فیلم‏ساز موفق را با یک‏دیگر مقایسه کنیم، متوجه می‏شویم که لااقل بخشی ازتفاوت‏های آن‏ها به تفاوت امکانات اولیه برمی‏گردد. اما علی‏رغم این تفاوت‏ها، هرسه در این مسئله شریک‏اند که از امکانات اولیة خود به‏ خوبی بهره گرفته‏اند.

 

9. گاهی گفته می‏شود: «چون "خود‌سازی مقدم بر خدمت به دیگران و دیگرسازی است" باید توجه به نیازهای اجتماعی را به پس از فراغت از تحصیل حوزوی و تهذیب نفس موکول کرد. » سرآغاز این گفته، سخن پذیرفته و اصل معقولی است؛ اما این سخن نیز به جای خود ثابت است که تعلیم و تربیت و ساختن ـ چه موضوع آن خود انسان باشد و چه دیگری ـ سطوح و مراتب مختلف دارد. هر کس در هر سطح علمی یا معنوی قرار گرفته باشد، می‏تواند دست‏گیرِ سطوح پایین‏تر باشد. به این ترتیب یک خوشة تعلیمی یا تربیتی تشکیل می‏شود، که هر کس باید جای خود را در این خوشه بشناسد.

در فضای تربیتی و اخلاقی نیز نباید توقع داشت نیرو و تلاش اساتید بزرگ عرفان واخلاق، صرف تربیت مبتدیان و نوپایان گردد. زیرا تربیت کسانی که تا نیمه‏های راهرفته‏اند تنها به دست آن بزرگان امکان دارد. اما برای تربیت سطوح بعد، از شاگردان وشاگردانِ شاگردان آن‏ها هم می‏توان بهره گرفت. این طرح خوشه‌ای یک تقسیم کارحکیمانه است که با آن از سرمایه‌های تربیتی بهتر می‌توان بهره گرفت.

طلبه برای فعالیت‏های تعلیمی و تربیتی باید «اقدامی»، «متناسب» و «متکامل» داشته باشد. اقدام، یعنی «از انجام وظیفه شانه خالی نکند، جای خود را در خوشه خالی نگذارد و عناصر سطوح بالا را با فرار خود به فعالیت‏های نازل، مشغول ننماید». متناسب، یعنی «پا از گلیم خود فراتر ننهد، جایگاه خود را خوب بشناسد، و فقط در محدوده توان خود فعالیت کند». متکامل، یعنی «با تحصیل و تهذیب مستمر جایگاه خود را در این خوشه بالاتر برد و روز به روز به بهره‏های وجودیش افزوده گردد».

 

10. طلبه باید در انتخاب نوع فعالیت، توان محدود خود را در بهترین و مؤثرترین برنامه‏ای که آمادگی آن را دارد صرف کند و به روحیه تنوع‏جوی خود اجازه پرداختن به امور کم‏فایده ـ هرچند پر سر و صدا و چشم‌گیر ـ را ندهد. تشخیص این موارد علاوه بر تأمل، مطالعه و مشاوره گاهی نیاز به تجربة مستقیم فضاهای مختلف و درگیری با انواع فعالیت‏ها دارد.

 

11. هر اثر فرهنگی دارای سه بُعد است : محتوا، مخاطب و قالب. به بیان دیگر هر اثر فرهنگی به هدف انتقال محتوای خاصی در قالبی معین به مخاطبی ویژه پدید آمده است.  هر اثر فرهنگی از هر سه زاویه باید بررسی شود. مخاطب اثر فرهنگی بر اساس معیارهای مختلف به زن، مرد، کودک، نوجوان، جوان،بزرگسال، شهری، روستایی، بی‌سواد، باسواد، فرهیخته، و.. . . تقسیم می‌شود. محتوا نیز ممکن است معرفتی، انگیزشی یا مهارتی باشد و به هدف رشد علمی، اخلاقی‌ ـ معنوی، هنری، حرفه‌ای، جسمی، یا اجتماعی در نظر گرفته شده باشد. معرفت نیز ممکن است از نوع عقاید، اخلاق، احکام یا آداب دینی یا اساساً غیردینی (مثلا بهداشتی یا صنعتی) باشد. قالب ارائه اثر نیز بسیار متنوع است. از کتاب و جزوه و تراکت و فیلم و نرم‌افزار تا سخنرانی، نشریه، دیدار، نماز جماعت، دعا، عزا، مرثیه، نمایشگاه، مسابقه، شعر، داستان، کاریکاتور و. . . همه را در بر می‌گیرد.

 

12. مدیریت فرهنگی به منزله سر در پیکرة فرهنگی عمل می‌کند. یعنی می‌بیند، می‌شنود، می‌بوید و نیازها و خطرات را درک می‌کند، آنگاه حکم لازم را برای اقدام مقتضی صادر می‌نماید. فعالان فرهنگی به منزلة دست‌هایی هستند که این حکم را اجرا می‌کنند و تحقق می‌بخشند.

 

 

 

  • ۲۶۷
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شما هرجا هستید و هرجا مشغول کارید بدانید همان جا گوشه‌اى از این جبهه‌ى وسیع است؛ اگر همان جا خوب و منضبط و وفـادارانه و با مهارت کار کنید، در این جبهه اثر گذاشته‌اید.
Designed By Erfan / Edit By Margin Powered by Bayan